Graviditet fra A til Å!

Graviditet fra A til Å!

Indeholder reklamelinks

 

A

Ammepude
– Er god at investere i allerede under graviditeten, da mange ammepuder er lavet så du også kan sove med dem, og hen mod slutningen hvor alle sener og ligamenter i kroppen begynder at blive bløde og maven er tung, så det rigtig rart for søvnen. Min all time favorit er graviditetspuden fra BB hug me, som senere også kan bruges som ammepude. Den er dyr, men bestemt alle pengene værd!

B

Brystvorter
Lanolin salve
Argan Olie

– Brug argan olien på brystvorterne allerede fra 3. trimester til at forberede og styrke huden til amning. Husk at købe en 100% ren olie. 

 

C

Kommer snart

Kommer snart

E

Kommer snart

 

F

Fødselsforberedelse
Udbudet af fødselsforberedelse er ret forskelligt. Men på de fleste hospitaler er det skåret ned til et powerpoint show i et auditorium. Derfor kan det være en god ide at se sig omkring efter noget mere fødselsforberedelse.

Jeg kan anbefale Gravidklubben.dk hvor du finder flere forskellige fødselsforberedende kurser – inkl. rebozo, gravidyoga og fødselsforberedelse specielt til far.

 

G

Kommer snart

 

H

 

Halsbrand

Halsbrand er en gene for mange i graviditeten. Det kan være lidt forskelligt, hvad der virker fra person til person, men det her er nogle af mine “go” og “no go” i forhold til halsbrand.

Desuden kan du købe flere syreneutraliserende produkter på håndkøb som Balancid og Samarin, eller du kan via egen læge få recept på syrehæmmende tabletter. Bemærk at slem halsbrand godt kan give en smertefuld trykken for brystet.


GO: 
Gulerødder, Mælk (jo højere fedt indhold jo bedre), Vandmelon

NO GO:
Sukker, hvidt brød, løg, hvidløg, krydret mad, Store portioner mad.

 

Hæmorider og hård mave
Fordøjelsen bliver noget langsommere når man er gravid. Det smart, for så optages flere næringstoffer fra kosten. Men det kan give hård mave – især hvis du også tager jerntilskud. Og for de uheldige kan det resultere i hæmorider.
Det her kan du forsøge dig med, for at afhjælpe hård mave:

Fiber Husk, Magnesia, Kräuterblut (i stedet for alm. jerntilskud), Movicol, Magnesia, Masser af væske, Motion, Kiwi, Svesker

 

I

Kommer snart

Jerntilskud
Jerntilskud skal tages fra omkring uge 10. Det kan dog være hårdt for maven, gå derfor efter et tilskud som er egnet til gravide, da det ofte er lidt mere skånsomt.
Skal det være endnu mildere kan du i stedet tage et dagligt tilskud af “Kräuterblut”.

K

Kosttilskud

Jern (Evt. “Kräuterblut”, hvis jerntilskud giver dig hård mave)
Muligvitamin med folinsyre og D vitamin
Fiskeolie
Kalk

 

L

Kommer snart

 

M

Motion

Al træning og bevægelse er sundt i graviditeten og det er aldrig for sent at komme igang. Hvis du er nybegynder kan jeg anbefale at gå på youtube og finde “Bodyfit by Amy” og så træne til hendes gravidvideoer. Hvis du ikke er til fitnesscenter kan de redskaber hun bruger – fx en kettlebell købes billigt mange steder på nettet.

Daglige gå ture eller yoga er også en god ide!

 

N

Kommer snart

 

Kommer snart

 

P

Probiotika
 Din tarmflora har betydning for dit immunforsvar, og også for din babys når den ligger i maven. Så et dagligt tilskud af probiotika under graviditeten kan være godt givet ud.

 

Q

Kommer snart

 

R

Kommer snart

 

S

Strækmærker

Strækmærker forekommer underhuden og skyldes strækning af de elastiske fibre i huden. Der er som sådan ikke beviser for, at hverken cremer eller olier kan forebygge strækmærker og meget vil også være genetisk betinget. Men hvis du alligevel ikke er helt klar til at opgive projektet om at forebygge strækmærker, vil jeg anbefale de her to produkter:

Argan olie
– Er rigt på E vitamin, og kan være med til at styrke hudens elasticitet. Start så tidligt som muligt i graviditeten og smør kroppen ind efter bad, mens den stadig er fugtig.
Læs en større guide til kropspleje i graviditeten her.

Collagen tilskud 
Jeg har taget collagen tilskud siden starten af 3. trimester. Havde jeg opdaget det før, var jeg startet allerede da jeg blev gravid. Det er ikke skadeligt for barnet. Måske kan det være med til at forhindre strækmærker? – om ikke andet så får du pæne negle, hud og hår af det.
Jeg bruger Plent Marine Collagen.

 

T

Tør hud

Allerede fra 2. trimester fik jeg fornøjelsen af at min hud blev helt tør og kløende. Det mest effektive produkt jeg fandt var abrikoskerne olie. Men af og til supplerede jeg med en fed creme som locobase.

Dagligt tilskud af fiskeolie gør også underværker for huden. Husk på, at du deler alt med din baby, også fedtsyrer. Baby skal nok tage hvad den skal bruge, så et dagligt tilskud kan være nødvendigt.

Abrikoskerne olie
Locobase creme
Fiskeolie

 

U

Kommer snart

Væskeophobninger

Fodbad med Epsom salt
Padderokkete
Venepumpeøvelser
Ligge med benene over hjertehøjde
Støttestrømper

 

X

Kommer snart

Kommer snart

Z

Kommer snart

 

Æ

Kommer snart

 

Ø

Kommer snart

 

Å

Kommer snart