Sia og den magiske sten – Om livsmestring og lederskab børnehøjde

Sia og den magiske sten – Om livsmestring og lederskab børnehøjde

I samarbejde med Himmelheltene

 

 

Den seneste tid har E og jeg testet flere forskellige børnebøger!

Det er ikke en hemmelighed, at vi elsker bøger herhjemme. Vi bruger bøger i alle mulige sammenhæng. Særligt, har jeg søgt i alle kroge af børnebiblioteket, når et bestemt emne eller følelse har fyldt meget i E’s liv. Så har jeg fundet bøger, der kan hjælpe snakkene på vej og give hende redskaber til at rumme sine følelser.
Så vi er kommet godt omkring i boguniverset efterhånden, og den seneste bog vi har læst er Sia og den magiske sten, fra forlaget Himmelheltene.

 

 

 

 

Det er to kloge hoveder, der står bag denne meget gennemtænkte børnebog, der har til formål at tage lederskabet ned i børnehøjde. Kvinderne bag er Susanne Frandsen og Eva Ehler. Jeg læste om dem første gang, da jeg stødte på børnebogen Sia og den magiske sten, og endnu gang i forbindelse med, at jeg skulle skrive dette blogindlæg. Der er så meget power bag de to kvinder, og jeg kan ikke lade være med at tænke på hvilke spændende samtaler, der vil komme ud af en eftermiddag i de to kvinders selskab.

 

“Værktøjerne, som bliver præsenteret undervejs, har sin forankring i den nyeste videnskab om hjerne, hjerte, epigenetik (læren om cellebiologi) og kvantefysik. Altsammen omsat til personligt lederskab i børnehøjde med nogle dagligdags fortællinger og magiske eventyr, som børn – og deres forældre – forhåbenligt kan relatere sig til.”
– Himmelheltene

 

 

 

 

Bogen åbner op for nogle virkelig spændende emner, blandt andet om, hvordan alting omkring os er energi. Bogen kommer samtidig med gode billedlige redskaber til at mestre følelser.
Mit yndlingseksempel handler om, hvordan man kan mestre sine følelser ved at forestille sig en gammel radio, hvor man kan skrue på to knapper for at skifte kanal. I stedet for at skifte radiokanal skal du skifte din følelse. Hvis du føler dig vred, så skru over på en anden kanal hvor du i stedet føler dig glad, og lad vreden passere. Dette eksempel er illustreret med det flotteste billede i bogen, hvor følelserne vælter ud af Sia og hendes følelses-radio i en farverig regnbue.

 

“Bogen handler om livsmestring i bred forstand. Det handler om at kunne mestre sine tanker og følelser, så man bliver “dygtig” til at manifestere sit drømmeliv og udleve sit livsformål”
– Himmelheltene

 

 

Bogen handler om pigen Sia, der har mistet sin hund Rex og er midt i en sorgproces, som hendes far ikke forstår. I fars forsøg på at hjælpe Sia ender Sia med at blive rigtig vred på sin far. Opslugt af sin vrede finder Sia en magisk sten, og via de eventyr stenen bringer hende ud på, lærer Sia om sine følelser og hvordan, hun kan mestre dem.

Bogen rummer et spændende univers. Foruden at være en rigtig god historie er der meget læring gemt i fortællingen.
“Denne bog er til børn af bevidste forældre”, står der bag på bogens omslag. Og det var en sætning jeg faktisk bed mærke i. For det fantastiske ved børnebøger som denne er, at der er så meget læring i bøgerne for forældrene også. E kan nok ikke huske halvdelen af værktøjerne, hun bliver givet i bogen, når hun vender retur fra sin mor næste gang. Men jeg kan huske dem, og fordi hun kender dem, kan jeg hjælpe hende godt på vej, næste gang, hun kunne bruge en kærlig voksen, til at navigere i hendes følelser.

 

 

 

 

I forhold til andre børnebøger, vi har læst, om “personlig udvikling”, hvis man kan sige det sådan, så er denne bog lidt lang. Derfor har vi måtte læse den over nogle gange, og også bladre lidt sider tilbage, fordi E ikke helt kunne huske handlingen fra sidst.
Den måde jeg derfor vil anbefalde at læse bogen på, er at stoppe de steder hvor bogen naturligt lægger op til en pause, som er hver gang Sia vender tilbage fra et eventyr. Herefter kan du og dit barn tale om det eventyr Sia lige har været på, og her er billederne en rigtig god hjælp.

Det har fungeret godt for os, når E har givet historien en overskrift, så hun bedre kunne huske, hvad den handlede om. Eksempelvis kan historien om dragen hedde “Den vrede drage”, fordi hun i den historie lærer om vrede.

På den måde husker hun hele historien og så giver den mulighed for, at vi kan arbejde med de værktøjer, vi har fået, bagefter.

 

 

 

Selvom det her var en af de lidt sværere børnebøger for E at forstå, så vil jeg alligevel give den en varm anbefaling. For hvad E ikke helt har fået med fra fortællingen på nuværende tidspunkt, det har jeg fået med og det har i den grad givet mig nogle ting at tænke over i forhold til det at mestre følelser. Både i forhold til E men i den grad også mig selv. For det fantastiske er jo, at alt det, vi investerer i at lære at være bedre til at håndtere vores børns følelser, gives tifold igen til os selv, i vores eget liv.

Bogen er nu havnet i kassen med frilæsningsbøger, som er har placeret ved siden af toilettet. Det lyder spøjst, men det er simpelthen her, hun får læst aller mest. Nu har vi læst bogen sammen, og så kan E på egen hånd læse bogen og få endnu mere ud af den, end hun gjorde første gang.

 

 

En varm anbefaling herfra!

God læselyst!
Kh Alexandra